کد قالب کانون فرهنگ بومی چیست؟

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 255
بازدید دیروز : 298
بازدید هفته : 1051
بازدید ماه : 1024
بازدید کل : 25648
تعداد مطالب : 2939
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 16 تير 1403

جشن‌ها و مراسم‌های بومی و محلی

sabzevar wooden horse ritual

ایرانی‌های باستان مراسم‌ها و جشن‌های خاص و با اهداف ویژه‌ای برگزار می‌‌کردند که با ظهور اسلام، بخش زیادی از آنها به‌فراموشی سپرده‌شده و بخش کوچکی از آنها همچنان به قوت خود (البته با قرارگرفتن در چارچوب اسلامی) باقی‌اند. هر نقطه از ایران از شمال تا جنوب، شرق تا غرب، شهرها و استان‌های مرکزی، مراسم‌های بومی و محلی خود را دارند. بعضی از این جشن‌ها در نقاط مختلف ایران، مشترکند؛ مانند عید دیدنی به‌هنگام نوروز، آتش‌بازی در شب چهارشنبه سوری، مراسم‌ شب یلدا و بسیاری جشن‌های دیگر، درحالی‌که برخی جشن‌ها یا مراسم‌ها خاص یک منطقه یا یک شهر هستند. مانند مراسم اسپندچینی در روستای سنگ‌تراشان ایلام، مراسم پیر شالیار کردستان، قالی‌شویان و گلاب‌گیری کاشان، مراسم گرگیعان در اهواز و بسیاری رسوم دیگر که تنها‌وتنها به فرهنگ بومی همان منطقه اختصاص یافته‌اند.

آیین‌های مذهبی

masouleh alam bandi ceremony

آیین‌های مذهبی در ایران از ارزش بسیار بالایی برخوردارند. بعضی از این آیین‌ها مانند: سینه‌زنی، زنجیرزنی و نخل‌گردانی در ماه محرم، پخت حلوا و خیرات روز جمعه برای اموات، جشن‌ها و مولودی‌خوانی‌های مربوط به تولد ائمه اطهار علیهم‌السلام و عزاداری‌های مذهبی چنان در زندگی روزمره ایرانی‌ها ریشه دوانده‌اند که به بخش بسیار مهمی از فرهنگ بومی ایران تبدیل شده‌اند. 

زنان در آیین‌های مذهبی ایران

موسیقی و آوازهای محلی

موسیقی محلی در فرهنگ بومی

موسیقی در ایران، قدمت بسیار زیادی دارد. اسطوره‌های بزرگ موسیقی ایران باستان همچون باربد، سرکش، رامتین، بامشاد و آفرین ریشه‌های موسیقی اصیل ایران‌زمین را در بدنه‌ی فرهنگ غنی کشورمان رشد داده‌اند. موسیقی سنتی ایرانِ امروز، هفت دستگاه و شش آواز دارد. اما روی صحبت ما با موسیقی‌ محلی و بومی شهرها و استان‌های مختلف کشورمان است. 

موسیقی هر قوم، ایل، شهر و روستا همچون آیینه‌ای، احساسات و عواطف مردم آن منطقه را نمایان می‌سازد. در شهر تبریز موسیقی بومی «عاشیق لَر» به معنای عاشق‌ها بسیار موردتوجه گردشگران قرار می‌گیرد، چراکه این موسیقی با سرشت بومی مردم تبریز آمیخته شده است. یا موسیقی محلی و بومی خراسان که از سه گروه عاشق‌ها، بخشی‌ها و لوطی‌ها تشکیل می‌شود و یکی از ارزشمندترین آنها، موسیقی محبوب «نوایی» است که از آثار گروه بخشی‌ها به شمار می‌آید.

موسیقی جنوب شرقی کشورمان یعنی سیستان‌وبلوچستان که بسیار اصیل، کهن و ریشه‌دار است با سازهای محلی نواخته می‌شود و در آن، آواز‌ها به‌صورت دوبیتی و رباعی خوانده می‌شوند. همه‌ی این انواع موسیقی بومی که گفته شد، بخشی از فرهنگ بومی را تشکیل می‌دهد.

معاری غالب در یک منطقه

masuleh special architecture

معماری ایرانی پیشینه‌‌ی تاریخی بسیار ارزشمندی دارد. در معماری ایرانی ویژگی‌های خاصی مانند ستون‌های بلند، محاسبات دقیق، تزیینات برگرفته از عناصر طبیعت و حتی سازگاری با اقلیم دیده می‌شود. سبک معماری خانه‌ها در بخش‌های مختلف ایران تفاوت‌های آشکاری دارد. در شهرهای جنوبی کشورمان به دلیل آب‌وهوای گرم‌ومرطوب، معماری ساختمان‌ها به‌گونه‌ای است که ساختمان در سایه‌ی کامل بگیرد و به‌دلیل رطوبت کناره‌ی دریا، ساختمان‌ها کمی از زمین فاصله دارند یا در بیشتر موارد طبقه همکف وجود ندارد. از طرفی شمال کشور آب‌وهوای مرطوب و بارانی دارد که از این نظر تقریبا با آب‌وهوای نواحی جنوبی کشورمان یکسان است، اما یک تفاوت آشکار وجود دارد که آن هم بارش باران است و باعث می‌شود سقف خانه‌ها شیروانی و کف خانه‌ها از سطح زمین فاصله‌ی بسیاری داشته باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: فرهنگ شناسی
برچسب‌ها: اما مت